Plánování vrátí vaší duši pohodu

Je začátek roku a nevím jak to máte Vy, ale já potřebuji k životu diář, seznamy, tabulky… pak vím, že toho stihnu udělat hodně a dokážu být velmi efektivní. A hlavně mě to velmi uklidní, nejsem rozladěná a nesoustředěná. Pokud nemáte ve svém životě pořádek, stresujete se a to úplně zbytečně.
Nejen rodinné plánování, ale i pracovní je třeba řešit jednoduše a prakticky.
Den má pouze 24 hodin a je nutné ho efektivně využít
Duševní zdraví je neoddělitelná součást zdraví fyzického, je to stav pohody, kdy si uvědomujete svůj potenciál, dokážete se vyrovnávat s denními stresovými situacemi, jste schopni produktivně pracovat a také přispívat dobrou náladou lidem kolem Vás.
Čas řídit nemůžeme, ale existuje spousta konkrétních nástrojů, které nám mohou pomoci zvládnout více věcí s větším klidem. Celé je to o využití našeho času jak osobního, tak i toho pracovního a rodinného.
Jedna věc je řízení času a druhá zvládnutí všeho co jsme si naplánovali. Potřebujeme si vhodně zorganizovat činnosti v čase, který máme.
Proč bychom měli plánovat:
- budeme mít větší produktivitu
- snížíme stres
- zmírníme chybovost
- budeme mít více volného času
- nebudeme časem zbytečně plýtvat
Všemu v životě předchází dobrý plán a jeho příprava
Pokud chcete být v životě úspěšní musíte si stanovit priority. Jak to, co právě děláte, souvisí s vaším cílem? Je třeba si uvědomit, co je pro Vás na prvním místě a tomu přizpůsobit vše ostatní.
Naučte se říkat ne!
Je třeba si uvědomit, že pokud neřeknete nahlas NE, říkáte vlastně ANO. Ano něčemu, čemu se vůbec nechcete věnovat. Také záleží na tom jak to říkáte.
„Nemám čas“ nebo „Nechci, dám přednost něčemu jinému“ také se dá říci „Promiň, nemůžu se potkat, musím něco důležitějšího vyřídit…, mám ukrutnou spoustu práce,“ můžete také říci: „Promiň, mrzí mě to, ale dnešek bych ráda zrušila, protože teď chci pracovat na svém nápadu, vždycky mě to moc nabije energií, a to je to, co teď opravdu potřebuji.“
Praktické tabulky a seznamy
K dobré organizaci času nezbytně patří tabulky a seznamy. Mně ulehčují život třeba takovéhle seznamy:
v diáři na poslední stránce si rok co rok píši 1-5 bodů krátkodobého plánu na ten daný rok a 1-5 bodů dlouhodobého plánu co bych chtěla dosáhnout či dotáhnout do budoucna a je to na běh na delší trať, koncem roku se dívám co se mi vše podařilo splnit, co je splněné smažu, něco doplním a něco přepíši na další rok
nákupní bloček s tužkou na viditelném místě v kuchyni – kde každý člen domácnosti napíše, co je potřeba, či co došlo, když jdu nakoupit, jen vytrhnu lupen z bloku
na psacím stole
seznam toho co je třeba v domě opravit či dokoupit
seznam co je třeba dokončit v domě, na zahradě, na chalupě a na chatě
seznam úkolů na týden – dobrou zkušenost mám třeba s tím, že si každý nedělní večer projdu co vše musím udělat a zařídit nadcházející týden – vždy jsou nějaké úkoly nebo nákupy, na které bych jinak zapomněla
občas dělám i menu (jídelníček) – ale jen na rodinné oslavy, kdy je nás víc a je třeba nakoupit vše potřebné a na nic nezapomenout
také mám seznam narozenin a svátků – své rodiny i přítelovi
seznam hesel – ke všemu možnému
Bez plánu je chaos a marní se jen čas
Plánování je strategické, praktické, nemusí být nudné a dává nám dokonce prostor pro větší spontánnost. Pravidelná frekvence je třeba, například nedělní plán na nadcházející týden, ale zároveň i dlouhodobější plán, třeba na měsíc či rok.
Doporučuji také vést jeden kalendář pro soukromou i pracovní agendu
Zautomatizování procesů
Zamyslete se nad tím, jaké činnosti děláte nejčastěji a které vám berou nejvíce času. Tyto procesy se pokuste zautomatizovat, celý proces se tím zkrátí a člověku zbyde čas pro jiné, radostnější činnosti.
Doma nemáme moc pravidel
Ale ty které máme se musí dodržovat:
- dát vědět kde jsem když se zpozdím a nepřijdu na večeři, kde jsem a kdy se vrátím
- když jeden uvaří, uvaří pro všechny
- ten kdo uvařil nemyje nádobí
- ten kdo jde prát, vypere všechno prádlo (dá sušit, poskládá či vyžehlí)
- a v úklidu společných místností se po týdnu střídáme, svůj osobní prostor si každý uklízí sám.
Každá věc má své místo
Pro každou věc mám vyhrazené místo, na které věci vracím. Takže máme doma klíčovnu, metrovnu, řempo…Ve špajzu na poličkách mám vpravo sladké a vlevo slané. Nesnáším hledání.
Co pravidlo schystané tašky – na různé aktivity, ať už na plavání či cvičení, o kabelce ani nemluvím, tu jednou týdně v neděli uklízím. Vše důležité mám v ní a tak předcházím tomu, že něco zapomenu, když někam jdu. Nesnáším v ní nepořádek a zbytečné věci.
Nemusíme na to být sami
Nebojte se říct si o pomoc. V rodině, případně důvěřovat profesionálům. Zde samozřejmě záleží na finančních a dalších možnostech. Stanovit si priority, určit, jaké finance můžete s klidným srdcem za výpomoc dát. Ať už se jedná o paní, která jednou týdně vyžehlí rodinné prádlo, studenta angličtiny, který vypomůže vašim dětem s angličtinou, či sousedku, která vám jednou týdně vyzvedne děti.
A na konec se musíme sami sebe zeptat:
Nejsme na sebe příliš tvrdí?
Mějme se rádi, buďme na sebe vlídní a mějte od sebe realistická očekávání. Den má jen 24 hodin, v úvahu je nutné brát i Vaši současnou situaci a zkušenosti.