I duše potřebuje očistu

Naše tělo i duše potřebují vyčištění a odpočinek, jinak se všemi stresy, problémy a vlivy kolem unaví a pokud vše včas nedáme do pořádku, přestane správně fungovat, vypadne ze svého přirozeného rytmu a rovnováhy. Začne vzrůstat tlak, frustrace, deprese a labilita. Psychika, která není správně odpočatá, začne své potíže přenášet do těla a způsobovat zdravotní potíže, jako je vysoký tlak, bolesti hlavy, zažívací potíže, nespavost atd.

ocista duse 2 1

Myslete na duševní hygienu

Duševní hygienou se tomuto dá celkem dobře předcházet. Co je vlastně duševní hygiena? Psychika má vliv na naše tělo a naopak stav našeho těla má velký vliv na naše psychické rozpoložení. Začít musíme tedy u našeho těla správnou životosprávou, vyváženou stravou s dostatkem vitamínů, minerálů a bílkovin. Strava sama o sobě nestačí. Je třeba také pohyb, lidskému tělu a především oběhové cévní soustavě silně prospívá cvičení, které rozproudí krev, přinese do našeho těla větší množství kyslíku, zahřeje svaly a uvolní endorfiny. Každý podle svých možností. I pravidelné procházky přírodou udělají své.

Jednou z hlavních složek naší psychické pohody je tělesný odpočinek. Spánek a jeho kvalita má největší vliv na naši mentální činnost a psychickou pohodu. Bez dostatku spánku je tělo i mysl unavené, nesoustředěné a podrážděné. Šidit spánek na úkor práce je špatné rozhodnutí. Nedostatkem spánku bude klesat vaše pracovní výkonnost i soustředění. Ještě hůře působí na duševní hygienu užívání alkoholu nebo stimulantů, které nejsou pro tělo přirozené a vyvolávají v něm zmatenou reakci, a v důsledku toho vyčerpávají organismus. Ideálním prostředkem k relaxaci jsou čaje, ovocné šťávy a hlavně čistá voda. Naučte se naslouchat svému tělu.

Vyvarujte se stresu z práce

Stres škodí našemu duševnímu zdraví jak v práci, tak ve vztazích soukromých. Pracovní prostředí a práci je třeba si co nejvíce zpříjemnit, dělat si pauzy na občerstvení, pití, zajistit dostatek čerstvého vzduchu, světla i optimální teplotu. Občas se jít protáhnout či projít. Zorganizovat a rozdělit si práci tak, aby nám šla lépe od ruky a výsledek byl hmatatelný, i to dokáže přinést radost z dobře vykonané práce. A hlavně si určit si čas na přestávky. Práci nepřehánějte, váš volný čas a čas na odpočinek je stejně důležitý!

Meditace jako relaxace mysli

Mysl k relaxaci potřebuje ještě daleko více, než jen fyzické prvky. Potřebuje očistu, změnu přístupu a pozitivní naladění. Hezká a příjemná forma duševní hygieny je meditace, pro někoho ovšem naprosto stejně funguje náboženství nebo filozofie. Víra v Boha nebo v přírodní zákony uvolňuje z naší mysli zátěž a dává možnost zaměřit se na něco uklidňujícího. Rituály zklidňují, dávají nám pravidelnost a dopřávají možnost přemýšlet a nadechnout se. Cvičení jógy je na poloviční cestě mezi fyzickým cvičením a meditací. Jóga pomáhá nenásilnou formou tvarovat tělo a uvolňovat duši skrze svou filozofickou stránku.

Každý z nás je originál a každému dělá ve volném čase radost něco jiného. K duševní očistě patří také něco, co obohacuje naši mysl. Čtení knih, poslech hudby, která zklidňuje náš srdeční rytmus, návštěva kina nebo divadla, procházka lesem či přírodou, návštěva hradů a zámků. To, co nás činí šťastnými a klidnými, cítíme se po tom odpočatí, pomáhá naší mysli i tělu.

Inka Scordia
Inka Scordia

Společně napíšeme i váš šťastný příběh!